??معرفی یک آینده پژوه: وندل بل??

♻️  «وندل بل» در سال ١٩٢٤ در شیکاگو متولد شد. او طی جنگ جهانی دوم به‌عنوان خلبان نیروی دریایی در کشور فیلیپین خدمت می‌کرد.

 

♲ بل در سال ١٩٤٨ مدرک دکترای خود در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا دریافت کرد و از سال ١٩٥٢ به‌عنوان استاد جامعه‌شناسی دانشگاه استنفورد به تدریس پرداخت.

 

♲ بل طی سال‌های ١٩٦٣ تا سال ١٩٦٤، به‌عنوان همکاردرمرکز مطالعات پیشرفته علوم رفتاری دانشگاه استنفورد، خدمت کرد. او در سال ١٩٦٣ به‌عنوان رئیس دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه «ییل» ایالات‌متحده امریکا منصوب و در سال ١٩٩٥ بازنشسته شد.

 

♲  وی نقش ارزشمندی را در تبیین و پایه‌ریزی رشته آینده‌پژوهی در جهان ایفا کرده است. می‌توان ادعا کرد که بل در تمامی دوره‌های رشد آینده‌پژوهی از تولد تا بلوغ حضور داشته است.

 

♲ در دهه‌های ١٩٦٠ میلادی که آینده‌ پژوهی به‌عنوان یک دانش نوین پایه‌ریزی می‌شد، بل مجموعه دوره‌های آموزشی خود را در دانشگاه ییل برگزار می‌کرد.

البته نخستین دوره آموزشی آینده‌پژوهی را «جیم دیتور» در سال ۱۹۶۳ در بنیاد پلی‌تکنیک «ویرجینیا» تدریس میکرد.

 

♻️ در سال ٢٠٠٨ کتاب دوجلدی «مبانی آینده‌پژوهی» او از سوی «انجمن آینده‌ پژوهان حرفه‌ای» به‌عنوان یکی از ١٠ اثر مهم در حوزه کتاب‌های آینده‌پژوهی برگزیده شد. این کتاب حاصل بیش از شصت سال فعالیت او در عرصه‌ آینده‌پژوهی به شمار می‌رود.

 

♲  عمق دیدگاه‌ها و نظریات بل نشان از سابقه طولانی او در آینده‌پژوهی دارد، یکی از دغدغه‌های بل رفع شبهات مختلف واردشده به آینده‌پژوهی است. بل در کنار آینده‌پژوهانی همچون جیمز دیتور، اندی هاینز  و ریچارد اسلاتر عقیده دارد؛ قابلیت‌ها و توانمندی‌های «آینده‌پژوهان» درفعالیت‌های آینده‌پژوهانه اهمیت زیادی دارد و در اجرای پروژه‌های آینده‌پژوهی موثر است.

 

? امروزه «ویژگی‌های آینده‌پژوهان» یکی از مهم‌ترین مباحث پژوهشگران حوزه آینده‌پژوهی است. اهمیت این مبحث به‌اندازه‌ای است که در بیشتر کتاب‌های آینده‌پژوهی، بخشی با عنوان ویژگی‌های آینده‌پژوهان قرار دارد و آینده‌پژوهان بسیاری درباره این مقوله اظهارنظر کرده‌اند.

 

 

#معرفی_آینده_پژوهان